Magyarországon is a saját bőrünkön tapasztalhatjuk a világjárvány hatásait, a szabályozások és lehetőségek a fogyasztási szokásainkat is átalakították. De vajon hogyan hatott ez a folyamat a borászatokra és a borvásárlási kedvre? Megnéztük!

Mielőtt részleteiben belemegyünk, nézzük mi volt korábban a jellemző: egy 2017-ben készült, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által készített felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók 50%-ban otthon, 25%-ban vendégségben, 15%-ban étteremben és bárban, valamint 10%-ban rendezvényen fogyasztottak bort. Ha csak ezeket az arányokat nézzük, akkor a #maradjotthon jegyében 2020 legtöbb hónapjában a második 50% eleve esélytelen volt. Az átalakulás így elkerülhetetlen volt, de nézzük milyen ütemben történt:

1. szakasz: pánikvásárlás
A 2020 tavaszán megjelenő koronavírus egy olyan ismeretlen veszélyt sejtetett, melynek kapcsán totális bizonytalanság lett rajtunk úrrá. Az első hetek pániszerű felvásárlásait a bevásárlóközpontokban elérhető borászatok is megérezték: igaz ekkor még pozitívan, hiszen a liszt és WC papír mellett borból is tekintélyes mennyiség fogyott.

2. szakasz: otthoni koccintások
A beraktározást otthoni és online borozások követték, a baráti társaságok és családok igyekeztek a digitális térbe átszokni, melynek tökéletes kiegészítője lett a bor. Ekkor nem csupán az elfogyasztott bor mennyisége ugrott meg, de a fogyasztás gyakorisága is: a hétköznapi borozások szó szerint mindennapossá váltak. Élethelyzettől függően akár már korábbi kezdéssel is: a home office-ban dolgozók egy jelentős része az egyéb programok hiányában már 5-6 órakor elkezdte a borozást. Ezt a folyamatot az autóvezetés hiánya is támogatta, hiszen az átlag heti 1 bevásárlás megengedte a többi nap lazítását.

via GIPHY

3. szakasz: online vásárlás, -borkóstolás
A digitális tér a baráti találkozásokon kívül újabb lehetőségeket is kínált: rohamtempóban fejlődtek a bort kínáló webshopok, valamint elindultak az online borkóstolások, borkurzusok is. A piac átalakult, az abszolút vesztes a borturizmus és a vendéglátóipar lett, a korábban elsősorban éttermekben és borászatokban kóstoló közönségnek is át kellett térnie egyéb megoldásokra.

4. szakasz: a nyári fellélegzés
A tavaszi korlátozás után az első napsugarakkal a teraszok is megnyithattak és az oldás után gyakorlatilag mindenki éttermek, kávézók szabadtéri asztalainál koccintott. Az egész ország megkönnyebbülve élvezte a jó időt és a szabadságot.

5. szakasz: őszi bezárkózás
Ahogy eltűnt a jó idő, úgy jött elő a nagy szabadság eredménye is: a növekvő esetszám kijárási korlátozást eredményezett, így újra a bevásárlóközpontok és az online megoldások kaptak erőre. A bezárt éttermek, a borkóstoló rendezvények megszűnése újra megnövelte az otthoni fogyasztást, a kiscsoportos házibulikat.

via GIPHY

6. szakasz: óvatos nyitás
2021 tavaszán egyelőre annyit tudni, hogy mindent megteszünk a vírus megfékezéséért, de közben a gazdaság szempontjából nem kérdés, hogy egy óvatos nyitásra szükség van, az ezzel kapcsolatos intézkedések kezdenek látszódni. Így nem esélytelen, hogy az első tavaszi napsugarakat már egy étterem teraszán élvezzük, természetesen borral a kezünkben 😊

De vajon mi várható a jövőben? Lesz maradandó nyoma az új szokásoknak vagy visszatérünk a cikk elején felsorolt arányokhoz?
Véleményem szerint lesznek olyan irányok, amelyek hosszútávon velünk maradnak, ilyen pl. az online borkóstolás vagy a megnövekedett webshop eladás. Nálunk is erős lábbá váltak ezek a digitális elemek, úgy látom maradnak a vírus után is. Ugyanakkor az természetes, hogy az éttermek nyitásával mindenki él a személyes találkozó lehetőségével, még ha az óvatosság okán ezt szabályozott keretek között kell is folytatnunk eleinte. Nem titok, én magam is nagyon várom a vendéglátóhelyek nyitását, de azt is, hogy a borászatban láthassuk vendégül a kóstoló csoportokat.” – Dunai Bernadett, a Dubicz Borászat és Szőlőbirtok tulajdonosa.