Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Egy friss kutatás szerint a drágább bor finomabb – na de miért is gondoljuk, érezzük ezt így? Az elméleti megoldás az agy jutalomközpontjában rejlik, állítja a legújabb témát feszegető kutatás.
A boltokat járva gyakran meg-megállunk egy gyönyörűen berendezett és kialakított bor-szekció sorai között. Elmélázunk a szebbnél-szebb címkékben gyönyörködve, néhány palackot a kezünkbe veszünk, megfogdosunk, majd az árcédulára pillantunk – ez az automatikus metódus gyakorlatilag minden egyes borvásárlásnál egy és ugyanaz, ismétlődő. Bizonyított tény, hogy az árkialakítás nagyban befolyásolja a vásárlás menetét és mennyiségét. Az egyik típusú vásárlói magatartás a közepes árkategóriájú, mutatós címkéjű befektetés, míg a másik, szintén gyakori jelenség a magasabb árkategóriájú bor mellett voksolás. Ez utóbbi magatartás nem egy esetben a szakértői véna hiányakor is megjelenhet, feltételezvén, hogy a drágább bor automatikusan biztos sokkal finomabb is.
Ez a feltételezés azonban nem fedi a valóságot száz százalékban, az agyunk ugyanis szeret humoros játékot űzni velünk bizonyos esetekben. A drágább bor minőségbeli különbségét, valamint a feltételezést, hogy a drágább bor egyértelműen finomabb is, agyunk jutalomközpontjának ilyen jellegű beállítottsága, működése jegyzi. Egy friss kutatás alapján ahogyan egy szebb címke megpillantásakor rögtön jobb minőségű borra asszociálunk, hasonló mechanizmus történik egy magasabb ár megpillantásakor is. Az agyunk jutalomközpontja ugyanis azt az üzenetet közvetíti, hogy mi igenis megérdemeljük az adott esetben minőségibb, drágább terméket, megdolgoztunk érte – ezáltal pedig finomabbnak is érezzük a drágábban megvásárolt bort.
Ezt nevezhetjük egy ütős marketing stratégiának is – az agyunkban található frontális lebeny ugyanis aktívabb jeleket mutat a jutalmazó- és motivációs jellegű jelek értelmezésekor. Nem újszerű a tény, hogy a marketing kifejezetten az érzékeink (látás, hallás, szaglás, mindennemű érzékelés) befolyásolásának egyik szakága, melynek célja a fogyasztó ilyen alapú vásárlási irányba terelgetése. Ezáltal tehát a drágább bort automatikusan a magasabb minőséggel kötjük össze, és a jó élmény, a jutalom és a motiváció oltárán könnyebben tesszük le a voksunkat mellette. Minden vásárlás előtt azonban érdemes átgondolnunk, hogy a magasabb árral ténylegesen magasabb minőséget vásárolunk-e, vagy egyéb járulékos költségeket térítünk meg általa, hiszen ahogy a mondás is tartja: nem minden arany, ami fénylik.
És ha már ennyit számít a címke… tudtad, hogy a Dubicz borok címkéit a formatervezés Oscar-díjának számító Red-Dot díjjal jutalmazták tavaly?