Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Vajon milyen szerepet tölt be a borkóstolásban a biológia? A nők és a férfiak valóban eltérően érzik az ízeket? Van egyáltalán olyan, hogy női bor? Nehezebb nőként a borász szakmában? Nőnap alkalmából ezekre a kérdésekre is keressük a választ.
Március 8-án a nemzetközi nőnapot, azaz a női egyenjogúság, a nők iránti tisztelet és megbecsülés napját ünneplik az egész világon - több mint száz éve. A mai napig fontos és kiemelt téma a nők helyzete mind a politikában, mind a művészetekben, mind a mindennapi életben. Bolygónk kb. kétmilliárd borfogyasztója között azonban nagyjából egyenlő arányban oszlanak meg mindkét nem képviselői.
Számos kérdés merülhet fel a nők és férfiak borfogyasztási szokásaikkal kapcsolatban:
- a nők több bort isznak, mint a férfiak?
- a vörösbor a férfiaknak, a fehér és a rosé a nőknek való?
- a gyöngyöző bor női ital?
- a férfiak és a nők különböző típusú boros címkéket szeretnek?
- a nők tudatosabban mérséklik alkoholfogyasztásukat, mint a férfiak?
- a nők előnyben részesítik-e a nők által vezetett borászatok kínálatát?
A legtöbb borrajongó szerint a borkóstolás tanulható folyamat, aminek során különböző gyakorlatok segítségével fejleszthetjük nem csupán érzékszerveinket, hanem ízlésünket is. Mielőtt hosszasan belemennénk és elemeznénk a két nem ízlésvilágának különbségeit, fontos megérteni - a biológia mellett - az ízlelés kémiai folyamatát is. A borospincékből a palackokba kerülő, majd onnan a szánkba érő bort szájpadlásunkon keresztül érzékeljük először, ahol az ott levő érzékszervi szövetek sokasága felelős az ízlelésért, orrlyukaink szövetei pedig a szaglásért. Minél érzékenyebb valakinek ez a terület, annál több finom ízt és illatot képes kiérezni egy-egy borból - ezt a genetika határozza meg.
Bizonyított tény, hogy a nőknek jobb a szaglásuk, mint a férfiaknak, így bár az ízbeli különbségeket nem mindig, az illatbeli eltéréseket azonban minden esetben felismerték és azonosítani tudták. A nők ezek mellett nem annyira szeretik a keserű ízeket, sokkal nagyobb arányban választották kedvencüknek az édeskés aromákat - ez lehet az oka annak, hogy a nők gyakran jobban kedvelik a félédes vagy édes borokat.
Számos tanulmány és kutatás készült arra vonatkozóan is, hogy nemünknek köze van-e ahhoz, milyennek érezzük a bort. Általánosságban elmondható, hogy a férfiakból erősebb érzelmeket váltott ki adott bor, mint a nőkből. Minél idősebb egy férfi, annál inkább jobbnak találja a borokat; annak ellenére kedvelnek egy-egy palackot, hogy abból gyakorlatilag hiányoznak az igazán minőségi aromák.
Egy dolog biztos, a borkóstolás sosem teljesen objektív, hiszen mindig személyes élménnyel társul. Hajlamosak lehetünk természetesen bizonyos ízek bármikori felismerésére, azonban az összbenyomás ugyanazon bor esetében akár egy nap elteltével is eltérő lehet. Semmiképp sem szabad kapkodni, érdemes lassan megízlelni a borokat és élvezni a pillanatot és az ízeket, függetlenül attól, melyik nemet képviseljük.
Mindezek alapján valójában nem létezik kifejezetten női bor. Egy Zsizsi pont ugyanúgy lehet adott évszak kedvence, mint egy Kékfrankos Cabernet Franc, ahogy nőként és férfiként is rajonghatunk mindkettőért vagy szerethetünk bort kóstolni például egy élményfestés vagy egy extrém túra keretein belül. A címke választásban sincs szerepe annak, hogy melyik nemhez tartozunk, egyaránt tarthatunk adott boros címkét szépnek vagy kevésbé tetszetősnek.
A bor és a nők kapcsolata egyébként mindig központi téma volt a történelem során, hiszen egy perzsa legenda szerint a bor is egy nő találta fel. Ezzel szemben az ókori görög férfiak válással, de akár halállal is büntették azokat a nőket, akiket boriváson kaptak. Sokáig a borospincékben nem is dolgozhattak nők, de még csak fel sem szolgálhatták a borokat. Az évek alatt ezek a szigorú szabályok szerencsére eltűntek, azonban - bár jelenlétük egyre elfogadottabb a szakmában - még mindig sokkal kevesebb a női borász, mint a férfi.
És ha már borok és nők, nem mehetünk el szó nélkül a borozás történetének legnagyobb nőalakjai mellett sem:
- Barbe-Nicole Clicquot volt az első nő, aki először üzemeltetett Champagne házat és akinek a nevéhez fűződik az első rosé pezsgő is
- Antonia Ferreira és borászata volt a portói bor egyik legnagyobb exportőre
- Hannah Weinberger volt a híres kaliforniai Napa-völgy első női borásza
- Sarah Morphew Stephen 1970-ben, nőként először kapott Master of Wine címet
- Julia Carpenter volt az első nő, aki borbárt nyitott Londonban
A nőknek természetesen a magyar borok világában is helye van. “Több kiváló borász hölgy is komoly eredményeket ért el az elmúlt években (pl. ‘Az Év Bortermelője’ címet), de a pincén kívül a sommelierek, a szakújságírók és a borszakértők között is egyre több nő dolgozik” - meséli Dunai Bernadett, borászatunk egyik tulajdonosa.
Hasonlóan vélekedik Dunai Ágnes ügyvezető igazgató is, aki szintén találkozott már előítélettel a munkája során: “Szerintem egy ma induló cég női vezetőjeként senkinek sincs könnyű dolga, de a szakmai tudás, az alázat és a kitartó, kemény munka mindig meghozza az eredményét - függetlenül a vállalkozó nemétől.”
Szerencsére semmilyen különösebb tanulmány vagy statisztika nélkül állíthatjuk, hogy a Dubicz borokat (és a Dubicz lányokat is) mindenki szereti. Köszöntsük őket és minden nőt idén is prémium kategóriás, hangsúlyos borainkkal vagy ünnepeljük a közelgő napsütéses időszakot tavaszváró csomagunk illatos tételeivel!