Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Mint minden új év, így 2019 is azzal kezdődik, hogy a különböző szakértők „megjósolják” az idei trendeket, legyen szó divatról, étkezésről, lakberendezésről, életmódról, utazásról vagy akár borokról. De nem is annyira „jóslatok” alapján születnek ezek a trendek, hanem a jelenlegi tendenciákat követve, és a világ apróbb-nagyobb változásainak, szokásainak átalakulását figyelembe véve következtetnek az adott év várható irányzataira. De melyek ezek a bor világában?
Új generáció, új borfogyasztási szokások
Nagyon sok kutatás foglalkozik a most felnőttkorúvá váló, tehát az ezredforduló környékén született fiatalok életvitelével, szokásaival, és azok változásaival az élet minden területén. A fogyasztói társadalmat eddig leginkább meghatározó Y generációt követően már a nagymértékben felgyorsult fejlődéssel és gyors változásokkal együtt felnövő Z generáció „idősebb” tagjai is beléptek a borfogyasztók táborába, mely tábor ezáltal 2019-ben még tovább erősödik.
A piackutatások alapján ezeknek a fiataloknak a borválasztásban és a borfogyasztásban is a gyorsaság a legfőbb szempont, így általában nem a boros címkék értelmezésén és szálazgatásán törik a fejüket, hanem inkább a csomagolás és dizájn, az érdekes grafikai megoldások vagy éppen a borhoz köthető „sztorik” alapján választanak. Ők azok, akik leginkább a különböző okoseszközökre hagyatkoznak, így előszeretettel használják a különböző boros applikációkat, vagy a címkén található QR kódokat.
Borászatunkat tekintve 2018-ban összesen 20 százalékkal nőtt a borfogyasztás a fesztiválokon, emellett pedig prémium kategóriás tételeink is sokkal jobban fogytak – bizonyítva a tendenciát, mely szerint a fröccs mellett a minőségi borok iránti igény egyre inkább növekszik az ilyen rendezvényeken alkoholt fogyasztók körében.
Változnak a címkék
A borospalackok címkézése, csomagolása mindig is nagyon meghatározó tényező volt abban, hogy éppen melyik borra irányul a fogyasztók figyelme. Már elindult az a tendencia, miszerint egyre kedveltebbek a kreatívabb, vizuális megjelenésben többet nyújtó címkék és csomagolások, és várhatóan 2019-ben még tovább erősödik ez a trend, főképp a már a fent vázolt generációs változások miatt.
Mivel a Dubicz borok is a legjobbak közé kívánnak tartozni mind megjelenésükkel mind minőségükkel, nagy figyelmet szenteltünk új címkéinknek, melyek a hazai és a nemzetközi piacon is egységes, jól felismerhető, elegáns megjelenést biztosítanak borainknak. A képi világ kialakításához a Mátra jellegzetes földrajzi formái, természeti adottságai és hangulata adta az inspirációt. A letisztult ábrázolásban éppúgy visszatükröződnek a napsütötte déli lankák és a a búvó patakok, mint a tájegységre jellemző növények. A legizgalmasabb ötlet azonban, hogy a címkék az adott bor „személyiségére” is utalnak.
A Dubicz címkecsalád kapta 2018-ban a nemzetközi formatervezési Oscar-díjnak számító Red Dot Design-díjat. 45 ország 8600 alkotása közül hozhattuk haza az elismerést. A csomagolás a kínai Hiiibrand nemzetközi grafikai versenyen is sikert aratott.
Új csomagolásmódok és zárási technológiák
Bár a hagyományos üveg borospalackok használata valószínűleg soha nem szűnik meg, és soha nem megy majd ki a divatból, a borok csomagolásában, „palackozásában” is évről évre olyan újdonságok jelennek meg és terjednek el, amelyek a fogyasztói igények, szokások változásával vagy újabbak megjelenésével állnak összefüggésben.
Így például a fogyasztók egy típusa számára egyre inkább előtérbe kerül a nagyobb tételben történő vásárlás, és az ehhez kapcsolódó praktikum igénye is. Az új típusú csomagolások, mint például a doypack vagy a bag-in-box elterjedése pontosan ezeket az igényeket elégítik ki. Könnyen kezelhetők, és alkalmasak nagyobb mennyiségek egyszerű vásárlási és fogyasztási „logisztikájára”.
Természetesen a pincészetek nem a kiemelkedő, prémium vagy a csúcsboraik „palackozására” használja ezeket a csomagolási alternatívákat, hanem leginkább a hétköznapi, gyors és nagyobb mennyiségű fogyasztásra szánt, könnyed, akár fröccs-alapanyagnak is megfelelő borokat csomagolják így.
- A doypack, vagyis az úgynevezett talpas tasak már ismert az élelmiszerek piacán. Biztosan mindenki találkozott már vele a majonéz, gyümölcslevek vagy készételek esetében. Alkalmazása nagyon gyorsan terjed, mivel a benne lévő folyadékot – vagy élelmiszert – teljes mértékben védi a külső hatásoktól, mellette pedig stabil, mégis könnyű csomagolás.
- A bag-in-box már eddig is ismert volt a borok csomagolási alternatívájaként, de elterjedése a fenti igények miatt még nagyobb mértékben várható. Az úgynevezett „dobozos” borok előnye, hogy nagyobb, általában 3 literes kiszerelésben kaphatók, és a benne lévő szelepes zacskóból mindig éppen annyit lehet „csapolni”, amennyire szükség van. Természetesen felbontás után ebben a csomagolásban sem őrzi meg a bor korlátlan ideig a minőségét, így érdemes mielőbb elfogyasztani.
Már a korábbi években elindult zárási technológia terén is az a tendencia, amely a tudatosságról szól, vagyis, hogy a borokat veszélyeztető dugó okozta betegséget a lehető legnagyobb mértékben kizárják, de ne „zavarják” a bort fejlődése, érése, eltarthatósága szempontjából. Ilyen zárási alternatíva például az Ardea Seal kompozit dugó használata, amely a parafához hasonlóan biztosítja a bor további fejlődéséhez szükséges oxigénfelvételt, de a parafa minden lehetséges hibája nélkül.
Emellett várhatóan az egyre inkább elterjedőben lévő csavarzár használata is további követőkre talál, mint ahogy például a Mátrában, így nálunk, a Dubicz Borászatnál sem ritka. Kiváló minőségű, reduktív borainkat zárjuk ezzel a módszerrel.
Környezettudatos életmód
Ahogy az élet sok területén, úgy a borok világában is még inkább előtérbe kerül 2019-ben a környezettudatos magatartás, legyen szó szőlőtermesztésről, borkészítésről, vagy a borászatok bármilyen más területen végezett tevékenységéről. Ezzel együtt idén is tovább növekszik azon fogyasztók száma, akik tudatosan figyelnek a fenntartható szőlőtermesztést és borkészítést legalább részben vagy teljes egészében képviselő termelőkre, ezzel együtt boraikra is.